Zestaw umożliwia samodzielną konwersję kół wyposażonych w dętkę na system bezdętkowy. Zalety przejścia na sytem bezdętkowy:
- Możliwość jazdy na dużo niższym ciśnieniu, co podczas jazdy w terenie podnosi jej komfort i poprawia panowanie nad rowerem
- Dużo mniejsze ryzyko przebicia opony
- Niższa masa zestawu kół
Minimalne wymagania techniczne: obręcze i opony zgodne z technologią Tubeless Ready (skrót: TR lub inny w zależności od producenta). Jeśli Twoje opony lub obręcze nie mają takich oznaczeń, skontaktuj się ze sprzedawcą lub producentem,
żeby ustalić czy nadają się do uszczelnienia. W skład zestawu wchodzi taśma uszczelniająca o szerokości 23 mm pasująca do kół typowych rowerów górskich przeznaczonych do XC/maraton o szerokości wewnętrznej obręczy około 20-23
mm. Jeżeli Twój rower jest wyposażony w dużo węższą lub szerszą obręcz, może być konieczne nabycie taśmy o odpowiedniej szerokości.
Montaż opony:
Co Ci będzie potrzebne?
- Zestaw uszczelniający TREZADO
- Odtłuszczacz np. benzyna ekstrakcyjna lub inny płyn na bazie alkoholu
- Czysta, sucha szmatka
- Nożyczki
- Wydajna pompka stacjonarna lub kompresor
- Ostre narzędzie (np. szpikulec)
- Strzykawka
Krok 1
Montaż taśmy
Zacznij od zapoznania się z poniższą instrukcją oraz zabezpiecz miejsce montażu przed możliwym zabrudzeniem płynem uszczelniającym. Zdemontuj dotychczasową oponę, dętkę oraz opaskę z obręczy. Niektórzy producenci kół czy rowerów załączają
dedykowane zawory i (lub) wyposażają obręcze kół TR w fabryczną opaskę lub taśmę uszczelniającą. Jeżeli wewnątrz kanału obręczy nie ma opaski z tworzywa sztucznego tylko naklejona taśma samoprzylepna nie ma potrzeby jej
wymieniać. Jeżeli nie jesteś pewien jakie rozwiązanie zastosowano w Twoich kołach skontaktuj się ze sprzedawcą lub producentem aby to ustalić.
Dokładnie wyczyść kanał obręczy. Następnie odtłuść go za pomocą szmatki nasączonej odtłuszczaczem. Odczekaj aż odtłuszczacz odparuje a obręcz wyschnie. Odtłuszczona obręcz jest gotowa do naklejenia taśmy. Ważne, abyś zachował tutaj
szczególną precyzję, bowiem poprawne naklejenie taśmy jest niezbędne do poprawnego działania zestawu uszczelniającego. Taśmę zacznij przyklejać wewnątrz obręczy po przeciwległej stronie otworu na zawór. Naciągaj
ją bardzo mocno. Zwróć uwagę, by nie wychodziła na boczne ścianki felgi i mocno przylegała do całej szerokości obręczy. Taśma jest dość sztywna, co gwarantuje dobre przyleganie do profilu obręczy. Początek taśmy powinien znaleźć
się pomiędzy otworami na szprychy Przez cały czas dociskaj, raz za razem (co kilka cm), naklejoną taśmę, aby uniknąć tworzenia się pęcherzyków powietrza (przesuwając kciukiem w kierunku rolki z taśmą).
Po naklejeniu 1/4
obwodu koła, wróć do początku taśmy i odetnij jej początkowy fragment nożyczkami (ok. 2 cm) - ta część miała styczność z Twoimi palcami, dlatego jej przyczepność może nie być wystarczająca. Kontynuuj naklejanie taśmy do momentu
aż dwa końce taśmy spotkają się (pełny obrót koła) i zakończ jej naklejanie kilku centymetrową zakładką, utworzoną z podwójnej warstwy taśmy.
RADA: Taśmę dobrze jest naklejać w dwie osoby. Jedna trzyma koło, druga operuje taśmą.
Krok 2
Montaż zaworu
Zacznij od przebicia otworu na zawór. Najlepiej jeśli użyjesz do tego ostrego narzędzia o okrągłej końcówce. Możesz, również wykorzystać do tego zawór. Polecamy wcześniej podgrzać narzędzie (wystarczy standardowa zapalniczka) – dzięki
temu unikniesz pęknięć taśmy przy otworze. Zdecydowanym ruchem przebij taśmę od strony pozbawionej kleju.
Z zaworu dołączonego do zestawu zdejmij kapturek oraz nakrętkę wraz z gumowym o-ringiem. Następnie włóż zawór do otworu i dociśnij palcem. Nałóż na wystającą z drugiej strony obręczy część zaworu o-ring oraz nakręć z powrotem
nakrętkę. Przykręcić ją dość mocno, żeby uniknąć przesączania się tędy płynu uszczelniającego..
RADA 1: Nakrętkę na wentyl dokręć mocno, ale nie używaj narzędzi - zbyt mocne dokręcenie uniemożliwi demontaż w warunkach terenowych.
Krok 3
Montaż OPONY
WAŻNE – przed użyciem wymieszaj płyn, mocno wstrząsając butelką, przez około 15 sekund.
Rekomendowana ilość płynu uszczelniającego: do opony o rozmiarze 29x2.2: ok. 80 ml
Istnieją dwie metody aplikowania uszczelniacza.
Metoda nr 1: Na mokro. Załóż oponę na obręcz koła, tak aby z jednej strony zostawić jej fragment poza obręczą (tzw. kieszeń, w którą później wlejesz
płyn uszczelniający). Ustaw koło pionowo. Wlej „w kieszeń” odpowiednią ilość płynu – uważaj, by jak najmniej uszczelniacza wydostało się poza oponę. Załóż oponę do końca na obręcz. Wyczyść i odtłuść miejsca pobrudzone uszczelniaczem.
Za pomocą pompki lub kompresora napompuj koło, aż opona wskoczy na rant obręczy. Zalecamy użycie kompresora. W przypadku stosowania pompki stacjonarnej należy pompować bardzo energicznie. Przed rozpoczęciem pompowania upewnij się,
że opona jest właściwie ułożona w okolicy zaworu. Po napompowaniu energicznie potrząsaj oponą, obracając ją z jednej strony na drugą, aby rozprowadzić płyn we wnętrzu. Gotowe!.
Metoda nr 2: Na sucho. Ta
metoda jest zdecydowanie bardziej czysta, natomiast zajmuje nieco więcej czasu. Załóż oponę na obręcz. Napompuj oponę, najlepiej za pomocą kompresora do momentu kiedy usłyszysz charakterystyczne trzaski, sygnalizujące, że opona
wskoczyła na rant obręczy. Przy pomocy kluczyka, który znajdziesz w zestawie, wykręć wkład z zaworu. Opona straci ciśnienie, ale powinna zostać osadzona trwale na obręczy. Strzykawką nabierz odpowiednią ilość płynu, wstrzyknij
go przez zawór. Z powrotem zamontują i dokręć wkład zaworu. Napompuj koło, a następnie energicznie potrząsaj oponą, obracając ją z jednej strony na drugą, aby rozprowadzić płyn uszczelniający we wnętrzu. Gotowe!
RADA: Po uszczelnieniu opon nie odstawiaj roweru na bok tylko najlepiej od razu udaj się na przejażdżkę. Siła odśrodkowa pomoże rozprowadzić płyn uszczelniający wewnątrz obręczy. Ewentualnie można zostawić koła w pozycji
poziomej, układając je np. na wiadrze, przekładając co jakiś czas z jednej strony na drugą.
UWAGA: pompując oponę należy pamiętać o nieprzekraczaniu maksymalnych wartości ciśnienia przewidzianych dla opony
i obręczy.
Pierwsze uszczelnianie może zająć trochę czasu, dlatego jeśli koło traci ciśnienie należy powtórnie je napompować, sprawdzając czy słychać syk uchodzącego powietrza. W razie potrzeby strzykawką uzupełnić płyn uszczelniający.
Przy pierwszym uszczelnieniu opona może „się pocić” co jest zjawiskiem naturalnym – uszczelniacz penetruje wszystkie naturalnie występujące nieszczelności i pory w gumie.